Elisabeth Blom heeft een grote passie voor ensemble-zang. Ze heeft een carrière als sopraan en dirigent, deze combinatie geeft haar een veelzijdige expertise.
Dirigeren
Elisabeth is dirigent van Lux Vocaal Ensemble, Cappella Breda (opgericht door Daan Manneke), Kamerkoor Lelystad. Momenteel leidt ze ook projectkoor Coqu in Utrecht.
Elisabeth Blom begon haar professionele muziekcarrière toen ze Jeugdkoor Ruach oprichtte in 2003. Dit koor behaalde de juryprijs en de publieksprijs op het Nederlands Koorfestival in 2012 en werd daarmee Koor van het Jaar 2012.
Ze gaf acht jaar leiding aan het Roosevelt College Choir in Middelburg, waar ze de studenten in korte tijd opleidde tot goede ensemblezangers middels koortraining, zang- en solfègelessen. Verder leidde ze het Achterhoeks Bachkoor, Zeeuws Vocaal Ensemble, Boxmeers Vocaal Ensemble en kamerkoor Ars Vocalis Delft.
Elisabeth studeerde koordirektie aan het Rotterdams Conservatorium bij Wiecher Mandemaker en deed de Masteropleiding Koordirektie bij Jos van Veldhoven aan het Koninklijk Haags Conservatorium. Ze volgde diverse masterclasses, waaronder vier maal de Kurt Thomas Cursus en de internationale masterclass for choral conductors in Maastricht. Ze was jurylid bij het Nederlands Koorfestival en in 2021 doceert ze koordirectie aan de
Kurt Thomas Cursus.
Zingen
Als sopraan is Elisabeth verbonden aan Cappella Amsterdam o.l.v. Daniël Reuss, het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra en Amsterdam Baroque o.l.v. Ton Koopman.
In 2020 richtte zij vocaal kwartet Hollands Collectief op, waar ze zingt en leiding geeft. Elisabeth werd opgeleid door Margareth Roest, Esther Putter, Connie de Jongh, Harjo Pasveer, Rita Dams en wordt momenteel gecoached door Hanneke de Wit. Als sopraansoliste vertolkt ze graag muziek zoals Chants de terre et de ciel van Olivier Messiaen, Miroir de Peine van Hendrik Andriessen, maar ook de overbekende aria’s uit de
bekende Oratoriumwerken uit de Matthäus Passion van J.S. Bach en de Messiah van G.F. Handel.
